Profil návštěvníka Vysočiny: Cesta k lepšímu rozvoji cestovního ruchu

Javorek Prosíčka_Roman_Šulc_61_copyNedávný výzkum odhalil zajímavá čísla týkající se turismu na Vysočině. Z jeho dat totiž vyplývá, že 16 procent turistů na Vysočině tvoří lidé pocházející přímo z Kraje Vysočina.

Většina z nich (až 98 procent) přitom volí jako dopravní prostředek auto a pro 49 procent dotázaných je nejčastějším důvodem k cestování návštěva kulturních památek, jako jsou hrady, zámky, muzea a historická architektura.

Tito návštěvníci navíc přijíždějí na Vysočinu hned několikrát ročně, často bydlí v penzionech a neváhají doporučit tuto destinaci svým přátelům. Věkově často pohybují mezi 40 a 49 lety, mají středoškolské vzdělání a až 33 procent z nich si vyhledává informace o destinaci na internetu.

Sběr dat v hlavní roli

Sběr dat o návštěvnících je přitom zcela klíčový pro další rozvoj cestovního ruchu na Vysočině. „Tyto informace nám umožňují lépe cílit marketing a rozvíjet nové atrakce. Díky dostupným datům můžeme například lépe plánovat sezónu a spravovat kapacity, což vede k udržitelnějšímu růstu cestovního ruchu a celkově lepšímu zážitku návštěvníků na Vysočině,“ vysvětluje Roman Fabeš, náměstek hejtmana zodpovídající za cestovní ruch v Kraji Vysočina.

V roce 2023 proto Kraj Vysočina opět zrealizoval další průzkum, tentokrát ve spolupráci s oblastními destinačními společnostmi Vysočina West, Koruna Vysočiny, Kraj pod Javořicí a Třebíčsko – Moravská Vysočina. Celoroční sběr dat přinesl impozantní počet 1929 vyplněných podrobných dotazníků, obsahujících cenné informace o typickém návštěvníkovi Vysočiny.

„Tato data nám neposkytují pouze demografické údaje, odkud návštěvník pochází. Umožňují také nahlédnout do chování návštěvníků, pochopit jejich motivaci k návštěvě Vysočiny a myšlení,“ říká Oľga Königová, ředitelka krajské centrály cestovního ruchu Vysočina Tourism, a dodává: „Velmi důležité jsou pro nás také odpovědi na otázky týkající se kvality poskytovaných služeb v destinaci. Díky tomu jsme schopni lépe porozumět potřebám a preferencím našich hostů a přizpůsobit naše aktivity tak, aby co nejlépe vyhovovaly jejich očekáváním.“

Vysočinu místní milují

I v roce 2023 tak podle dostupných dat zůstávají nejčastějšími turisty na Vysočině ti z Vysočiny samé. Trend oblíbenosti destinace Vysočina mezi místními nadále přetrvává. Mezi další kraje, ze kterých na Vysočinu nejčastěji návštěvníci zavítají, pak patří Jihomoravský kraj a Praha. 849 respondentů uvedlo jako nejčastější důvod návštěvy Vysočiny dovolenou, relaxaci a volný čas. Poznávání, včetně návštěv turistických atrakcí, historických památek a architektury, je druhým nejčastějším důvodem. Třetí v pořadí je pak aktivní dovolená.

Zajímavé jsou také informace o tom, jak se návštěvníci dozvěděli o destinaci Vysočina a odkud čerpali informace. Internet hraje při rozhodování o návštěvě hlavní roli. Dále se pak turisté rozmýšlejí na základě na doporučení svého okolí, případně čerpají z vlastních zkušeností z předchozích návštěv.

Během svého pobytu respondenti nejčastěji navštěvují kulturní památky. Mimo ně návštěvníci na Vysočinu přicházejí také za pěší turistikou, přírodními památkami a rozhlednami. Na Vysočinu často jezdí páry bez dětí, destinace však má co nabídnout také rodinám s dětmi či skupinám přátel. Vysočinu nejčastěji navštěvují turisté ve věku 40-49 let, následovaní věkovou skupinou 35-49 let a 50-59 let. Téměř 90 % návštěvníků by Vysočinu doporučilo svým přátelům, dvě třetiny dotázaných navíc uvádí, že se na Vysočinu vrací pravidelně.

Data jako cenný zdroj informací

Data získaná o návštěvnících Vysočiny nejsou jenom statistikami na papíře, jsou cenným zdrojem informací, který lze využít pro strategický rozvoj cestovního ruchu v této oblasti. Jak je tedy proměnit v konkrétní opatření a zlepšení?

Detailní informace o návštěvnících pomáhají vytvářet personalizované marketingové kampaně, které prostřednictvím nabídek a reklamy dokáží oslovit různé cílové skupiny návštěvníků. Pokud například víme, že na Vysočinu jezdí milovníci přírodních krás, můžeme tomu přizpůsobit i kampaň a propagovat turistické trasy, cyklostezky a outdoorové aktivity.

Zlepšování kvality služeb na základě dat

Data o návštěvnosti rovněž pomáhají destinacím plánovat sezóny a spravovat kapacity. Turistický ruch tak lze rovnoměrně rozložit do průběhu celého roku, což napomáhá udržitelnému rozvoji a minimalizuje přetížení v některých měsících. Na základě dat lze také zlepšit kvalitu služeb a infrastrukturu, tedy vylepšit turistické trasy, navýšit parkovací možnosti, zkvalitnit informační zázemí a další aspekty. Lepší zážitek návštěvníků pak vede k jejich větší spokojenosti, pozitivnímu dojmu z destinace a následnému doporučení destinace dalším.

Celkově jsou tak data o návštěvnících klíčovým nástrojem pro strategický rozvoj cestovního ruchu na Vysočiny, který by rozhodně neměl být opomíjen.